Gromadzenie, i przetwarzanie bazy klientów przez firmy jest na porządku dziennym w dzisiejszych czasach, jednak niewielka część małych firmy wie jak tanio, i efektywnie zarządzać bazą klientów aby odczuć wymierne korzyści z posiadania takiej wiedzy.

Wiadomo nie od dzisiaj, że informacja czasami jest cenniejsza niż złoto – to prawda. Gdy posiadamy bogatą w wiedzę bazę naszych stałych klientów możemy naprawdę wiele. Nie tylko przetwarzać i analizować zgromadzone dane pod względem potrzeb i oczekiwań naszych klientów. Co istotne – możemy także organizować kampanie wymierzone w konkretną grupę naszych stałych klientów, co zapewni nam ogromną skuteczność przy minimalizacji poniesionych kosztów. Posiadając dane kontaktowe jak skrzynka e-mail, czy telefon komórkowy – bezpośredni marketing stoi przed nami otworem.

Zarządzanie bazą klientów – jak się to robi

Nie popełniaj najprostszych błędów

Wiele firmy nie znając się na wielu darmowych lub bardzo tanich rozwiązaniach do zarządzania bazą klientów tworzy bazę klientów w arkuszu kalkulacyjnym. Jest to ogromny błąd, ponieważ tak stworzona baza jest bardzo ciężka w zarządzaniu i zwyczajnie wyciąganie z niej jakichkolwiek informacji mija się z celem. Bardziej może posłużyć jako baza kontaktów niż baza klientów gdzie gromadzimy takie informacje jak preferencje zakupowe, opinie, ilość kupionych produktów czy otrzymane rabaty. Nie jak to można sortować w arkuszu kalkulacyjnym. Znacznie łatwiej już stworzyć bazę danych w jednym z programów biurowych – znajdziemy to nawet w darmowych wersjach. Wtedy nasza baza będzie znacznie bardziej przyjazna w zarządzaniu, oraz co istotne – będziemy mogli ją rozbudowywać.

Darmowe, nie zawsze znaczy tanie

Zanim zdecydujemy się za jedno z dostępnych na rynku darmowych programów do obsługi baz klientów, powinniśmy przeanalizować także płatne wersje. Dlaczego? Ponieważ darmowe wersje nie zawsze pozwalają na taką funkcjonalność jakiej potrzebuje nasza firma, poza tym obsługa takich programów też może być kosztowna bez odpowiedniego zaplecza technicznego. Czasami warto zainwestować nawet w tanią wersję ale z odpowiednią pomocą techniczną, która zapewni nam wsparcie w momentach tymczasowych problemów technicznych.

Mierzmy siły na potrzeby

Nie każda firma potrzebuje rozbudowanej bazy klientów, czasami wystarczy darmowa wersja lub też prosta dedykowana stworzona przez programistę – może okazać się znacznie mniej awaryjna niż popularne na rynku rozwiązania. Czasami też nasza firma potrzebuje konkretnych funkcjonalności, które dostępne są w bardzo drogiej wersji, a pozostała funkcjonalność jest zbędna. W tym momencie warto przemyśleć dedykowane rozwiązania, ponieważ mogą się one okazać znacznie tańsze niż myśleliśmy.

Gromadźmy dane we właściwy sposób

Gromadząc dane o naszych klientach powinniśmy pamiętać o najważniejszych aspektach, jakie chcielibyśmy przetwarzać, zbędne informacje mogę być uciążliwe dla niektórych klientów, dlatego też gromadźmy tylko te informacje, które z naszego punktu biznesowego są najistotniejsze i dają pełny obraz potrzeb i oczekiwań naszych klientów lub osób które zgodziły się zostawić nam takie informacje.

Zarządzenie bazą klientów to niezwykle istotny aspekt prawie każdego biznesu, zwłaszcza jeżeli zależy nam na stałych klientach, a nasze usługi czy produkty mogą być nabyte przez nich ponownie. Dzięki odpowiednio przetwarzanej bazie danych jesteśmy w stanie naprawdę wiele zdziałać nie tylko dla nas samych, ale także i dla naszych klientów dostosowują się do ich potrzeb.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here