Prowadząc działalność gospodarczą, każdy właściciel zastanawia się nad sposobem dotarcia do potencjalnych klientów. Pierwsza myśl – reklama. Ale jaką formę reklamy wybrać? Ile zainwestować? Czy taka inwestycja zwróci się? W jakim czasie? Na te i na wiele innych pytań nie ma szybkiej jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko tak naprawdę zależy od wielu czynników, chociażby zamożność klientów w danej miejscowości, okres w jakim reklamujemy firmę czy czasowego zapotrzebowania.
Reklama outdoorowa czy warto ?
Reklama outdoorowa ma zarówno swoje zalety jak i wady. Co istotne należy podkreślić, że reklama outdoorowa nie należy do najtańszych sposób reklamy ze względu na koszty jakie należy ponieść: wydruk, wynajęcie przestrzeni a dodatkowo jeżeli wynajmujący nie oferuje konstrukcji, na której będzie się prezentowała nasza reklama – musimy ją wykonać.
Do niewątpliwych wad reklamy outdoorowej należy zaliczyć czas trwania, niewiele firm decyduje się wynająć powierzchnię na krótki czas. Przeważnie jest to minimum okres 3 miesięcy, przez co nie jesteśmy zmieniać lokalizacji jeżeli obecna okaże się mało skuteczna a przy tym rosną nam niestety straty związane z reklamą. Oczywiście nie jest to regułą, ponieważ reklama outdoorowa potrafi być skuteczna w danej lokalizacji w danym czasie – na przykład podczas imprez urządzanych przez miasto, czy też w związku z okresem wakacyjnym gdzie na danej drodze można zauważyć znaczący wzrost ruchu samochodów a tym samym osób przejeżdżających obok naszej reklamy. Dodatkowo do największych minusów takiej formy reklamy jest targetowanie, czyli nie jesteśmy w stanie dotrzeć tylko do konkretnej grupy odbiorców – przeważnie jest to jakiś procent ogólnej liczby osób przez których reklama została zobaczona. Jednak istnieje czasem szansa, że mimo iż produkt kierowany jest do konkretnej grupy odbiorców, ktoś zainteresuję się spoza tej grupy do zakupu lub skorzystania z usług.
Do niewątpliwych zalet reklamy outdooowej jest jej zasięg. Dobrze zaplanowana pod względem lokalizacji i wizualizacji reklama potrafi dotrzeć do bardzo dużej grupy odbiorców. Szczególnie istotne jest to w przypadku produktów lub usług gdzie grupa odbiorców jest bardzo szeroka – dla przykładu taką grupą produktów jest elektronika, artykuły przemysłowe czy spożywcze. Reklama outdoorowa odkrywa szczególną rolę w okresach przedświątecznych gdzie wielu klientów szuka konkretnych produktów. Na Święta Bożego Narodzenia będą to prezenty i produkty spożywcze, a na przykład na Święto Wszystkich Świętych klienci będą poszukiwali wiązanek kwiatów i zniczy.
Odpowiedź na pytanie czy warto inwestować w reklamę outdoorową jest niezwykle ciężkie, decyzję o takiej inwestycji powinniśmy przede wszystkim przeanalizować i zastanowić się nad docelowym celem jaki chcemy osiągnąć. Musimy pamiętać, że taka forma reklamy nie jest małym kosztem i nie zwróci się w ciągu kilku dni, często jest to zysk rozciągnięty na znaczny okres czasu, a więc musimy zastanowić się czy naszą firmę stać na taką inwestycję. Oraz co istotne czy ma to być forma reklamy na krótki czas, czy też długofalowa, reklamująca całą działalność firmy nie tylko konkretny produkt.