e-Commerce w naszym kraju rozwija się w zawrotnym tempie. Oprócz branż, które już wcześniej mogły się cieszyć większym zainteresowaniem przy sprzedaży online, obecnie coraz więcej konsumentów decyduje się na zakup towarów, wcześniej nie cieszących się tak wielką popularnością. Dotyczy to zwłaszcza żywności.
Bezpieczeństwo produktów spożywczych, kupowanych za pośrednictwem e-commerce, w dużej mierze wiąże się z zastosowaniem właściwych opakowań. Co powinno je wyróżniać, aby mieć pewność, że zakupy dotrą na miejsce w optymalnej kondycji?
Produkty spożywcze a e-commerce – najważniejsze nurty
Przyzwyczailiśmy się w ostatnich latach do tego, że w Internecie kupuje się przede wszystkim odzież, kosmetyki i elektronikę. W naszym kraju tego typu produkty cieszyły się zawsze największym zainteresowaniem. Wiele w tym temacie zmieniła pandemia koronawirusa. Z jej powodu od marca 2020 roku w różnych krajach europejskich utrzymują się częściowe lub całkowite lockdowny.
Mocno odbiło się to na branży spożywczej w Polsce, a zwłaszcza na gastronomii. Przez większą część roku restauracje i kawiarnie mogły prowadzić działalność wyłącznie na wynos. Zmusiło to przedsiębiorców do zmiany planu biznesowego oraz rozwinięcia usług cateringowy. Coraz więcej firm wprowadziło choćby możliwość zamawiania za pośrednictwem stron internetowych dań z dostawą do domu lub biura.
Równocześnie rozwinęła się druga gałąź sprzedaży żywności online. Ze względu na izolację społeczną spora grupa sklepów wprowadziła możliwość robienia zakupów przez Internet z dostawą pod drzwi lub do wybranego coolomatu. Czym są coolomaty? To urządzenia zbliżone do paczkomatów, wyposażone jednak w system chłodzący, do utrzymywania odpowiednich warunków do przechowywania świeżej lub mrożonej żywności.
W obu przypadkach zmiana modelu biznesowego wymusiła użycie odpowiednich opakowań, które mogłyby sprostać nowym wyzwaniom transportowym.
Jakie powinny być opakowania dla żywności?
Opakowania, tworzone z myślą o produktach spożywczych, muszą spełniać kilka kluczowych kwestii. Przede wszystkim mają zapewniać pełne bezpieczeństwo żywności. Chronią przed przenikaniem do wnętrza zanieczyszczeń i drobnoustrojów oraz pozwalają na utrzymanie odpowiednich warunków dla konkretnych typów żywności. Produkty suszone powinny być choćby izolowane przed wilgocią, a mrożone mają być przechowywane w stałej, niskiej temperatury.
Wykorzystywane w branży spożywczej opakowania, które mają bezpośredni kontakt z żywnością, muszą być w pełni sprawdzone i wolne od jakichkolwiek zanieczyszczeń. Tego typu bezpieczne produkty oferuje choćby sklep e-Hurtownia-Opakowan.pl. Artykuły spożywcze nie powinny mieć kontaktu z opakowaniami z niepewnych źródeł. Może to bowiem grozić poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi dla konsumentów.
Drugą rolą opakowań na żywność jest skuteczne przekazywanie informacji. Na pudełkach lub foliach nadrukowuje się wszystkie niezbędne dane na temat producenta, przetwórcy lub restauracji, która przygotowała danie. Zakres danych, które muszą pojawić się na opakowaniu żywności gotowej regulują restrykcyjne przepisy prawa.
W końcu personalizacja opakowań i nadruk elementów identyfikacji wizualnej firmy to sposób na budowanie rozpoznawalności marki oraz świetna reklama dobrej klasy produktu.
Bezpieczne i estetyczne pakowanie żywności
Opakowania na żywność muszą łączyć najwyższe standardy bezpieczeństwa z obowiązkiem informacyjnym i marketingiem. Powinny też świetnie się prezentować. W końcu większość populacji na świecie stanowią wzrokowcy. A przecież tym, co widzi się jako pierwsze po odebraniu zamówienia spożywczego od kuriera jest właśnie dobrze zaprojektowane opakowanie.