Rozpoczynając swój e-biznes wiele osób tuż obok formalnych decyzji, czy też związanych z wizerunkiem firmy staje przed poważnym dylematem – jak sprzedawać w internecie, jakich kanałów sprzedaży użyć aby było to na tyle efektowne aby przynosiło firmie odpowiednie dochody.
Niestety nie ma uniwersalnej metody i kanałów które są najskuteczniejsze, tak naprawdę powinniśmy przetestować jak największą ilość aby porównać wyniki sprzedaży do poświęconego czasu i środków na dany kanał sprzedaży. Niestety jesteśmy zmuszeni na nieustanne monitorowanie tego stanu, ponieważ tak jak świat się zmienia, tak i trendy panujące w internecie się zmienią, i to co było rentowne i przynosiło solidne zyski w ciągu 2 miesięcy może zacząć przynosić tylko straty.
Najlepsze kanały sprzedaży w internecie
Poniżej przedstawię kilka przykładowych kanałów sprzedaży, które są jak najbardziej stale, jednak ich efektywność w dużej mierze zależy od branży w jakiej dokonujemy sprzedaży w internecie.
Sklep internetowy
Najbardziej obowiązkowy kanał sprzedaży, moim zdaniem zawsze powinniśmy zainwestować nawet w najprostszy sklep internetowy który wraz ze wzrostem obrotów unowocześnić i rozwinąć. Wiele osób zapomina, że na dłuższą metę sklep internetowy zacznie przynosić znacznie większe dochody niż moglibyśmy się spodziewać, ponadto samo jego utrzymanie w skali roku nie jest dużym kosztem.
Aukcje internetowe
Jeszcze kilka lat temu sprzedaż przez portale aukcyjne gwarantowała pewną sprzedaż, to dziś jest to tak naprawdę wielka niewiadoma – konkurencja na tego typu platformach jest naprawdę duża i często użytkownicy wybierają nie tylko ofertę najtańszą, ale też i odpowiednio opisaną i wyeksponowaną. Dobre opisy, wyśmienite zdjęcia ubrane w profesjonalnie zaprojektowaną szatę graficzną to często dziś konieczność. Jednak bez spróbowania tego kanału sprzedaży w internecie nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy jest on opłacalny, czy też nie. Bez wątpienia jest to pewna inwestycja nie tylko w nasz czas, ale także i finansowa związana z wystawieniem aukcji, ewentualnym zleceniem zaprojektowania wyglądu, napisania oferty, czy też i późniejszej samej prowizji od sprzedaży – dlatego też posiadając swój sklep internetowy tak naprawdę możemy zaproponować kolejne zakupy pomijając koszty wystawienia aukcji oraz samej prowizji od sprzedaży
Serwisy społecznościowe
Obecny rozwój serwisów społecznościowych gromadzących coraz więcej użytkowników, którzy nie tylko mają łatwy dostęp do informacji, ale przede wszystkim mogą powielać, i rozpowszechniać dane informacje bardzo prosto i szybko – daje naprawdę znakomite możliwości sprzedaży. Serwisy społecznościowe to znakomity kanał sprzedaży w internecie ze względu na fakt, że wokół naszej oferty możemy gromadzić użytkowników konkretnie zainteresowanymi danym produktem i nie skupiać się na ogóle. Ciągle rosnące zainteresowanie takim rodzajem kanału sprzedaży sprawia, że inwestycja w taką sprzedaż z perspektywy czasu może być naprawdę opłacalne. Jednak jeden błąd – może równie dobrze doprowadzić do spadku sprzedaży przez złe opinie, które bardzo szybko obiegną wszystkich zainteresowanych użytkowników.
Sprzedaż przez e-mail
Kanał sprzedaży obecnie bardzo niedoceniany, jednak w niektórych przypadkach najbardziej skuteczny. Niektórzy użytkownicy nie szukają informacji przez serwisy społecznościowe – nie doceniają lub nie lubią tej formy komunikacji. Jednak doceniają rzetelne profesjonalne przedstawienie oferty które pozwoli na szczegółowe zapoznanie się z produktem w dogodnym dla siebie czasie – taka pozostawiona wiadomość na skrzynce e-mail z której korzystamy na co dzień i jest łatwo dostępna może okazać się strzałem w dziesiątkę. Należy pamiętać, że niektórzy klienci mają konkretne potrzeby i oczekiwania a dotarcie do nich drogą przez e-mail jest czasami jedynym sposobem.
Powyższe kanały sprzedaży w internecie to początek góry na którą należy wejść, trzeba śledzić obecnie panujące trendy i dostosowywać się do nich inaczej nasza firma nigdy nie osiągnie sukcesu i wielkości sprzedaży jaką mogłaby osiągnąć efektywnie korzystając i inwestując w takie kanały sprzedaży które dają największe dochody.