W ostatnich ponad 20 latach w Polsce powstało kilka milionów firm. Ponad 150 tysięcy

firm działa nadal. Często nadal istnieją pod tą samą nazwą i posiadają tego samego właściciela. Wynika z tego że średnio 80 procent nowo otwartych firm upada w ciągu kilku lat, a najczęściej jest to dwa lata od rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Jak tego uniknąć? Nie ma złotej receptury na sukces biznesowy. Jednak warto pamiętać o kilku istotnych aspektach, które na początku działalności gospodarczej są bardzo istotne dla kondycji finansowej firmy i pozyskiwania klientów.

Monitoruj swoje finanse

Jak wynika z doświadczenia wielu firm, które upadły w przeciągu 2 lat od rozpoczęcia działalności nie był brak środków na początku, jednak nieumiejętne zarządzanie finansami i roztrwonienie całego majątku firmy na wydatki które niekoniecznie mogły się okazać właściwe.

Zarządzaj wydatkami

Wszystkie wydatki bez względu na ich wielkość są bardzo istotne dla prawidłowej kondycji finansowej firmy. Nieważne, czy wydajemy 2 złote więcej na papier do drukarki, czy 50 gr. na spinacze. Ważne jest to, że przez brak odpowiedniego gospodarowania środkami po prostu tracimy je. Pomnóżmy 2 złote przez 100 różnych produktów i nagle robi się oszczędność, dzięki której moglibyśmy zapłacić na przykład za prąd w biurze. Pomyśl, na czym można zaoszczędzić…telefony komórkowe, dostawcy prądu czy gazu, paliwo do samochodu, czy artykuły biurowe to tylko niewielka część gdzie możemy znaleźć oszczędności. Nagle może okazać się, że w ten sposób oszczędzamy naprawdę sporą sumę pieniędzy i możemy zapłacić swój czy pracowników ZUS.

Gaś nawet małe pożary, aby nagle wszystko nie spłonęło zostawiając zgliszcze po firmie.

Nigdy nie ignoruj nawet małych problemów, czy to w funkcjonowaniu działalności, pracy pracowników, czy też zadowolenia klientów. Każdy aspekt jest bardzo istotny ponieważ pozwala nam na wykształcenie w sobie analizowania i rozwiązywania wszystkich problemów, które bardzo szybko mogą urosnąć do tak ogromnych, że nie będziemy w stanie poradzić sobie z nimi w łatwy sposób. Często to ignorancja doprowadza do poważnych problemów. Rolą właściciela firmy jest rozwiązywanie problemów, a nie zamiatanie ich pod dywan – a nuż się uda. Niestety nie uda się, problem ten zostanie nierozwiązany, a tym samym na przykład niezadowolony klient małej firmy nie poleci naszych usług znajomemu, który prowadzi bardzo duże przedsiębiorstwo tym samym tracąc poważny kontrakt zapewniający stałe dochody na najbliższe kilka lat…Daje do myślenia, prawda?

Pozyskuj klientów aktywnie, nie czekaj na cud

Na cud nie masz co liczyć, że nagle to sam klient znajdzie Ciebie i pozyskasz super zlecenie. Cudu nie doświadczysz, jeżeli sam go nie stworzysz. Na cud należy zapracować ciężką i rzetelną pracą, a także otwartością, wytrwałością oraz profesjonalnym podejściem do każdego klienta bez względu na jego zasobność portfela.

Powyższe przykłady to oczywiście tylko początek wielkiej góry problemów i wyzwań jakie stają przed młodymi firmami nie tylko w pierwszych dwóch latach działalności, ale przez cały okres prowadzenia firmy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here