Jak skutecznie zdobywać klientów
fot. materiały prasowe

Konkurowanie w warunkach wolnego rynku nigdy nie jest łatwym wyzwaniem. Niezależnie od koniunktury przedsiębiorcy muszą się borykać z rosnącą konkurencją w okresie wzrostów bądź też z odpływem klientów w czasie kryzysu. Na co warto zwrócić uwagę, planując zarządzanie budżetem marketingowym?

Kreowanie wizerunku

Warto zacząć od przypomnienia roli, jaką odgrywa marketing w strukturze działalności przedsiębiorstwa. Pierwsze skojarzenie to oczywiście wsparcie sprzedaży produktów i usług. Służą do tego celu rozmaite narzędzia pozwalające między innymi na analizę popytu, czy też działań konkurencji. Uzyskane dane pozwalają na tworzenie odpowiednio sformatowanych kampanii, co docelowo powinno prowadzić do wzrostu przychodów. Jednak marketing to także dbałość o wizerunek firmy realizowany poprzez prezentację określonych walorów i systemu wartości. 

Już ten krótki wstęp powinien wystarczyć do zrozumienia, jak duże znaczenie ma sprawnie funkcjonujący dział marketingu. W obecnych uwarunkowaniach gospodarczych niemożliwe jest osiągnięcie sukcesu z pominięciem działań reklamowych i promocyjnych. Nawet najbardziej innowacyjny produkt, spełniający wymagania klientów i wykonany z zachowaniem zasad najwyższej jakości, nie zaistnieje na rynku bez odpowiedniego wsparcia reklamowego. Dlatego też cięcie budżetów marketingowych traktowane jako sposób wygenerowania oszczędności w firmie, zazwyczaj przynosi efekt odwrotny i prostą drogą prowadzi w kierunku upadku. Najczęściej pomysłem lepszym od wprowadzania polityki ograniczeń jest analiza sytuacji i zmiana strategii.

Za tych, którzy są szaleni

Za odmieńców. Buntowników. Awanturników. W roku 1997 takimi słowami rozpoczynała się kampania Think Different firmy Apple, wówczas stojącej na krawędzi bankructwa. Kampania, która okazała się nie tylko ogromnym sukcesem firmy, ale też wytyczyła nowy kierunek marketingu. Reklama w radykalny sposób zrywała z dotychczasowymi metodami i używanym językiem. Autorzy odeszli od bezosobowej formy informacyjnej i zwrócili się ku emocjom odbiorców. Miejsce wielokrotnie powtarzanych frazesów i suchych danych zajął przekaz podkreślający indywidualizm i aspiracje obecnych i przyszłych klientów. To właśnie odejście od koncepcji anonimowej grupy odbiorców i zastąpienie jej osobistym zwróceniem ku jednostce stanowi jeden z głównych filarów ówczesnego sukcesu korporacji z Cupertino.

Czy takie podejście jest zarezerwowane jedynie dla ogromnych przedsiębiorstw i liderów branży? Przeciwnie, gadżety reklamowe dopasowane do branży i personalizacja działań marketingowych to środki dostępne dla każdego, niezależnie od skali biznesu i wielkości budżetu. Warunkiem jest prawidłowe określenie grupy docelowej, jej charakteru i potrzeb. Popularny upominek, jakim jest pendrive z logo firmy to przecież doskonały nośnik informacji, a narzędzia współczesnego marketingu pozwolą umieścić na nim indywidualne przesłanie ułatwiające obdarowanemu dokonanie wyboru. Wyboru zgodnego ze strategią firmy. Współczesna walka o klienta wymaga użycia broni innej niż konwencjonalna. Warto skorzystać z dostępnych możliwości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here